استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما

استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما

برای استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما چه باید کرد؟ اکثر فریلنسرها برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان خود روی قیمت و قابلیت های محصول یا سرویس هایی که ارائه می دهند تمرکز می کنند. اما کارفرمایان امروزی براساس تجربه عاطفی خود تصمیم به خرید یک سرویس یا خدمات می کنند. درک احساس مشتری نقش مهمی در ایجاد یک ارتباط عالی و وفاداری مشتری دارد که هر دو می تواند به فروش بیشتر و درآمد بهتر فریلنسر کمک کند. مطالعات زیادی وجود دارد که می تواند از این گفته من حمایت کند.

به عنوان مثال طبق تحقیقاتی در در سال ۱۹۹۷ میلادی در یکس از شرکت های بیمه نشان داده شده است نمایندگان فروشی که نحوه استفاده از هوش هیجانی و سیاست های فروش را بلد بودند توانستد متوسط ۱۱۴۰۰۰ دلار حق بیمه داشته باشند که تقریبا دو برابر مقداری بود که افراد با هوش هیجانی پایین بدست آورده بودند و طبق مقاله تحقیقی TalentSmart کارکنانی که دارای عملکرد بالا بودند دارای هوش هیجانی بالایی بودند. اما هوش هیجانی چیست و چگونه می تواند به ارائه خدمات استثانیی به کارفرما کمک کند؟ در ادامه به این مبحث خواهیم پرداخت.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی توانایی درک احساسات دیگران، همدلی با این احساسات و دادن پاسخ مناسب به این احساسات است. اما چگونه این هوش هیجانی را برای کارفرما به کار گیریم؟ دانیل گلم در کتاب Working with Emotional Intelligence (کار با هوش هیجانی) خود به ایجاد این ارتباط کمک می کند.

استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما

کارفرما در تعامل با یک فریلنسر یا کارمند در مورد خود شرکت احساس خود را تعیین می کند. به تعبیر روانشناسی، شرکت همان چیزی است که مشتری تجربه می کند  که شامل مجموعه ای از تعاملات و ارتباطات می شود. وفاداری در تعامل بین شرکت و مشتری از بین می رود و یا تقویت می شود.

به عنوان مثال دو مشاور اصرار داشتند که من از نرم افزاری استفاده کنم که توسط مدیر آنها نوشته شده بود و این نرم افزاری بود که من همواره با آن مشکل داشتم. چند بار از مشاوران در مورد تلف شدن زمانم صحبت کردم اما هر کدام از آنها اعتراضات من را نادیده گرفتند. نکته بدتر ایت بود که دو مشاور با هم هماهنگ نبودند و اغلب من به این نتیجه می رسیدم که دوباره سعی خود را بکنم و دوباره نامید می شدم.

نتیجه این بود که در بررسی هایی که از توسط کاربران نوشته می شد مت تجربه خود را با ده ها مشتریان دیگر به اشتراک گذاشتم و به همین دلیل این شرکت به احتمال زیاد مشتریان خود را از دست می دهد. اگر مشاوران به احساسات من توجه می کردند آنها می توانستند از بروز فاجعه جلوگیری کنند و تجربه مشتری بهتری را ایجاد کنند.

شما هم به عنوان یک فریلنسر باید احساسات کارفرما را درک کنید تا یک تجربه کاری عالی را از خود به جای بگذارید. در مورد چطور پیشنهاد بدهم که پروژه ی بیشتری بگیرم ؟ بیشتر بدانید.

احساسات کارفرما و نحوه برخورد با آنها

یکی از چالش برانگیزترین جنبه برخورد با احساسات کارفرما (چه مثبت و چه منفی) این است که احساسات غیرملموس، پیچیده هستند و درک آنها دشوار می باشد. با این حال ما می توانیم به دسته بندی کردن احساسات این مشکل را برطرف کنیم.

استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما

احساسات مثبت : تعجب، قدردانی و خوشبختی

اگر با کارفرمای خود تماس دارید و یا با او چت می کنید و خوشحال، متعجب یا قدردان به نظر می رسد می توانید مکالمه ای بسار تاثیرگذار داشته باشید و این احساس را تقویت کنید. برای انجام این کار ابتدا لحن رسمی خود را به یک گفتگوی دوستانه تغییر دهید. شما باید به کارفرمای خود فرصت دهید تا بتوانید احساسات خود را با شما به اشتراک بگذارد. این نوع تعاملات و ارتباطات مثبت می تواند تاثیر بسزایی روی کارفرمای شما داشته باشد و برای سفارشات بعدی خود شما را به خاطر بیاورد.

احساسات منفی : عصبانیت، یاس و نامیدی

اگر توجه کنید تشخیص اینکه فردی عصبانی، نامید و مایوس است ساده است. اکثر اوقات کارفرمایان صریحان احساسات منفی خود را با شما در میان می گذارند. هنگام برخورد با چنین احساساتی، هوشیاری، صبور بودن و همدلی می تواند کمک بسزایی به شما بکند. درک کنید که این احساسات منفی از کجا سرچشمه گرفته است و برای تغییر وضعیت چه کاری می توانید انجام دهید.

نکاتی برای استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما

هوش هیجانی چیزی است که به مرور زمان و با یادگیری که در موقعیت های اجتماعی اتفاق می افتد توسعه پیدا می کند. با این حال شما می توانید در مورد بهبود هوش هیجانی مطالعه داشته باشید. به طور کلی ۵ عنصر اصلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

خودآگاهی – توانایی تشخیص و درک خلق و خوی و احساسات و همچنین درک تاصیر آنها بر دیگران

خود تنظیمی – توانایی کنترل انگیزه های مختل کنندهف به تاخیر انداختن قضاوت و فکر کردن قبل از عمل کردن

انگیزی درونی – اشتیاق به کار به دلایی فراتر ز پول و وضعیت شغلی ( به عنوان مثل یادگیری، تجربه)

همدلی – توانایی درک احساسات افراد دیگر

مهارت های اجتماعی – توانایی مدیریت روابط و ایجاد شبکه تعامل

توجیه یا واکنش به رفتار کارفرما بی معنی است. در حالی که کارفرما می تواند به خدمات شما واکنش نشان دهد همدلی ساده ترین کاری است که باید انجام دهید شما باید به کارفرما بگویید “من درک می کنم” که می تواند شرایط گر استرس را کاهش دهد. کارفرما دقیقا چه درخواستی دارند؟ بعضی اوقات خود کارفرما از چیزی که می خواهند آگاهی ندارند.

در موارد دیگر آنها در برقراری ارتباط واضح و بیان نیازهای خود ناکام می مانند. در این شرایط این فریلنسر است که  می تواند به کارفرما کمک کند. پر کردن شکاف ها و درک طیف وسیعی از موقعیت ها بخش مهمی از کار فریلنسر می باشد. تجربه کارفرما به چیزهایی بیش از قیمت و تجربه سرویس و خدمات نیاز دارد. هر تعامل کارفرما با شما دارای اهمیت بالایی است و فرصتی برای ایجاد یک رابطه بهتر را پیش پای شما می گذارد. فریلنسر می توانید از این فرصت برای درک مثبت و بهبود روابط خود در طولانی مدت استفاده کنند.

شما هوش هیجان خود را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا برای بهبود مهارت خود در زمینه کاری که دارید کاری انجام داده اید؟ نظرات خود را در بخش زیر با ما در میان بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز / ۵. میزان امتیاز

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود

اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

مطالب مرتبط

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 10 =